Figuurtjes op de verpakkingen van ontbijtgranen kijken naar beneden om oogcontact te maken met kinderen.
Op de verpakking van cornflakes, chocopuffs en cruesli voor kinderen staat in Amerika vaak een gezellig grijnzend cartoon-figuurtje. Logisch, want een grappige tekening is aantrekkelijk voor kinderen.
Maar onderzoekers van de Cornell Universiteit in de VS viel iets op. Als er mensen staan op verpakkingen van ontbijtgranen die voor volwassenen zijn bedoeld, kijken die de koper vaak recht in de ogen. Maar de cartoonfiguren op producten gericht op kinderen hebben hun ogen vaak neergeslagen.
De reden? Als kleine kinderen in de supermarkt omhoog kijken naar de producten in het schap, maken de cartoonfiguren wél oogcontact met de kinderen. Subtiel!
Meer vertrouwen
En het werkt, want uit tests met proefpersonen bleek dat ze een merk meer vertrouwen als het personage op de verpakking hun recht in de ogen kijkt. Mét oogcontact was het vertrouwen in het merk 16 procent hoger en het gevoel van verbondenheid met het merk 28 procent hoger.
Advies van de onderzoekers: wil je voorkomen dat je kinderen gaan zeuren om een bepaald ontbijtproduct, houd ze dan weg uit dat gangpad van de supermarkt. En voor producenten van gezonde ontbijtgranen: zet een figuurtje op je verpakken dat op de juiste hoogte oogcontact maakt met kinderen.
Lees ook
10 feiten over de smerig goede marketing van McDonald's
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl